Shockwave

Teknologi

Shockwave (radial chokbølgebehandling) ligner i sin udformning en pistol, der kaldes en impulsgenerator. Den er drevet af trykluft og har et mekanisk stempel i midten, der slår frem og tilbage inde i pistolen. De ikke fokuserede trykbølger overføres via pistolen i en radial eller kegleformet spredning af energi i hver enkelt impuls/shockbølge. Trykøgningen i vævene sker på utroligt kort tid, og giver et højt energiniveau og en hensigtsmæssig spredning af energi i vævet.

Mulige bivirkninger

Der er registreret få og ubetydelige bivirkninger. Der kan forekomme små punktformige blødninger i underhuden, men disse giver ingen symptomer og forsvinder i løbet af få dage. Oplevelsen af moderat ømhed i behandlingsområdet nogle timer efter behandlingen kan også forekomme og kan i enkelte tilfælde vare optil 2-3 døgn. Hvis det ønskes, kan almindelig smertestillende håndkøbspræparater give effektiv lindring.

Selve behandlingen

Forud for trykbølgeterapien laves en klinisk undersøgelse. Scanninger (ultralyd eller MR) kan være et godt supplement til diagnostisering og lokalisering af vævsforandringer, eksempelvis i tilfælde af kalkdannelser i led- og lednære strukturer, men disse foretages ikke her på klinikken.
Den ønskede behandlingsdosis gives hovedsageligt i smerteområdet, og styrken varieres ud fra patientens tolerance og angivelse af smerte. Behandlingen gennemføres med min. 7 dages interval. En serie af 2-5 behandlinger er ofte tilstrækkeligt for at opnå den ønskede effekt. Behandlingen skal ikke ske parallelt med injektioner eller anden medikamental støtte.

Virkningsmekanismer

Dokumenterede effekter er en øget blodcirkulation, lokalanæstetisk effekt og bedre vævsmetabolisme/anabole effekter. Behandlingen stimulerer og giver effektiv støtte til de underliggende mekanismer for kroppens selvreparerende evne. Det er almindeligt at opleve umiddelbar smertelindring og bedre bevægelse lige efter behandlingen.